TENGOK JANGAN TAK TENGOK

Khamis, 30 Mei 2013

ALFALFA

Kenali Alfalfa

Apa itu alfalfa? Daripada tertanya2 apa ke benda alfalfa tu, marilah kita sama2 membaca apa yang Cik Iza kongsikan ni, mudah2an mendapat penerangan yang jelas atau setidak2nya menambah sedikit ilmu di dada....

Alfalfa merupakan pusat pengumpulan segala nutrien.  Akar tunjangnya yang mengunjur 

Daun Alfalfa telah ditemui dalam runtuhan Parsi sejak enam ribu tahun dan awal tulisan Turki menyebut Alfalfa sekitar 1300 BC


sedalam enam meter ke bawah mampu menyerap pelbagai zat dan mineral daripada 
mendapan di dalam tanah, sementara daunnya mengumpul klorofil yang banyak melalui 
proses fotosintesis semulajadi.  Alfalfa mengandungi vitamin A, C dan E serta kalsium, 
potasium, fosforus dan zat besi.

Perubatan tradisional Cina telah menggunakan daun alfalfa untuk merangsang selera makan dan melegakan ulser. 

Perubatan Ayurveda India telah menggunakan daun alfalfa untuk melegakan pengekalan air, artritis dan ulser. 

Di zaman Penjajahan Amerika menggunakan tumbuhan untuk melawan penyakit skurvi, masalah haid, sakit sendi, dan masalah kencing.

Kaum Asli Amerika menggunakan benih sebagai pes penebalan dan tambahan nutrien. 

Pakar-pakar perubatan herba di Amerika abad ke-19 yang digunakan alfalfa sebagai ramuan dalam tonik umum. 

Di rumah, benih alfalfa adalah tanah ke dalam tuam digunakan untuk melegakan gigitan serangga. 

Ibu-ibu kejururawatan juga telah menggunakan daun, yang dipercayai untuk membantu merangsang aliran susu ibu.

Manfaat Kesihatan Daun Alfalfa organik Alfalfa telah digunakan dan dihargai di seluruh dunia selama berabad-abad. 

Satu senarai lengkap faedah akan menjadi sangat panjang, tetapi manfaat lazim yang dikaitkan dengan alfalfa termasuk: 


  • Detoxes saluran kencing
  • Membersihkan darah dan hati
  • Mempunyai kesan alkali yang kuat pada badan
  • Julap Asli dan diuretik
  • Meringankan masalah penghadaman umum
  • Mengandungi paras tinggi enzim untuk pencernaan makanan dan asimilasi
  • Merendahkan kolesterol tidak baik, dan mengurangkan insiden plak atherosclerotic
  • Menyokong tahap gula darah yang sihat, terutama apabila diambil dengan manganese
  • Menyokong kelenjar pituitari

sumber dari >>>> www.globalhealingcentre.com

Banyak kan faedah2 dan kebaikan Alfalfa ni, dan alhamdulillah, Alfalfa Complex merupakan satu Formulasi Shaklee Signature yang pada asalnya di bangunkan oleh Dr. Shaklee pada tahun 1950s.  telah dipermudahkan untuk kebaikan kita bersama, menjadikannya tablet....dapatlah kita sama2 berkongsi segala khasiatnya, kalau tidak, susah lah kita nak cari kan?


  • Kaya  dengan nutrisi dan mineral surih
  • Sumber semulajadi alfalfa
  • Melegakan rasa kebas dan sakit sendi
  • Merendahkan kolesterol
  • Mengandungi enzim penting untuk penghadaman makanan
  • Setiap hidangan mengandungi 300mg kalsium bersamaan dengan segelas susu
  • Pil boleh juga dihancurkan dan dicampur ke dalam air sebagai minuman herba semulajadi.

Produk ini mengandungi alfalfa (Medicago sativa). Individu yang menghidap lupus 

eritematosus sistemik perlu meminta khidmat rundingan pakar sebelum mengambil produk ini.


Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan. 



* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos,merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.



Salam Sayang, 
"Cik Iza"

Nazriza Binti Suratman
Member ID : 906325
Mobile : 017-7365931
Email : izariza72@yahoo.com


Sabtu, 18 Mei 2013

SUMBER PEMAKANAN PENTING - ZINC COMPLEX

Zinc Complex


Zink merupakan mineral yang perlu ada dalam setiap sel tubuh kita.  Ia merangsang tindakan bagi 100 enzim iaitu bahan-bahan yang menggalakkan reaksi-reaksi biokimia dalam tubuh kita. 


Menyokong dan Memelihara Kesihatan yang Baik


Zink Complex Shaklee merupakan faktor dalam memelihara kesihatan yang baik dan membantu dalam memetabolismekan karbohidrat, lemak dan protein.  Ia juga menyediakan kalsium untuk memelihara kesihatan.*

Produk ini mengandungi alfalfa (Medicago sativa). Individu yang menghidap lupus eritematosus sitemik perlu meminta khidmat rundingan pakar sebelum mengambil produk ini.

  • Menghalang keguguran rambut




  • Meningkatkan sistem imun, menolong mengurangkan berat badan, menolong penyembuhan dan masalah jeragat
Apa itu Jeragat?

Jeragat (secara perubatan dikenali sebagai open comedo,[1] adalah bonggol kuning atau kehitaman atau tersumbat pada kulit. 

Jeragat adalah sejenis akne vulgaris. Disebalik kepercayaan umum bahawa ia disebabkan oleh keadaan kurang bersih, jeragat sebenarnya disebabkan oleh lebihan minyak yang terkumpul dalam saluran kelenjar sebum

Bahan di dalam bonggol ini kebanyakannya terdiri daripada keratin dan perubahan sebum (lelehan berminyak dari kelenjar sebaceous), yang menjadi hitam ketika ia teroksida. 


Akar rambut tersumbat, di mana jeragat sering terbentuk, dan memantul cahaya secara tidak sekata yang menghasilkan gemerlapan "kehitaman" jeragat.[2] 
Sungguhpun begitu, bahan tersumbat tidak semestinya kelihatan hitam apabila dikeluarkan dari liang, tetapi mungkin memiliki warna perang-kekuningan disebabkan kandungan melaninnya.
  • Kesihatan prostat
  • Meningkat daya seksual dan pertumbuhan organ


Selected Food Sources of Zinc [11]

FoodMilligrams (mg)
per serving
Percent DV*
Oysters, cooked, breaded and fried, 3 ounces74.0493
Beef chuck roast, braised, 3 ounces7.047
Crab, Alaska king, cooked, 3 ounces6.543
Beef patty, broiled, 3 ounces5.335
Breakfast cereal, fortified with 25% of the DV for zinc, ¾ cup serving3.825
Lobster, cooked, 3 ounces3.423
Pork chop, loin, cooked, 3 ounces2.919
Baked beans, canned, plain or vegetarian, ½ cup2.919
Chicken, dark meat, cooked, 3 ounces2.416
Yogurt, fruit, low fat, 8 ounces1.711
Cashews, dry roasted, 1 ounce1.611
Chickpeas, cooked, ½ cup1.39
Cheese, Swiss, 1 ounce1.28
Oatmeal, instant, plain, prepared with water, 1 packet1.17
Milk, low-fat or non fat, 1 cup1.07
Almonds, dry roasted, 1 ounce0.96
Kidney beans, cooked, ½ cup0.96
Chicken breast, roasted, skin removed, ½ breast0.96
Cheese, cheddar or mozzarella, 1 ounce0.96
Peas, green, frozen, cooked, ½ cup0.53
Flounder or sole, cooked, 3 ounces0.32

* DV = Daily Value. DVs were developed by the U.S. Food and Drug Administration to help consumers compare the nutrient contents of products within the context of a total diet. The DV for zinc is 15 mg for adults and children age 4 and older. Food labels, however, are not required to list zinc content unless a food has been fortified with this nutrient. Foods providing 20% or more of the DV are considered to be high sources of a nutrient.



* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.


* sumber dari wikipedia (jeragat) dan National Institute Of Health

Kalau nak diikutkan banyak betul makanan yang boleh menyumbang zinc kepada kita, cuma biasalah kita ni (terutamanya Cik Iza, malas nak cek2 n nak menyukat2 tu...), cara yang paling senang makan je lah Supplemen SHAKLEE ZINC COMPLEX dah lengkap dah, kenapa yea SHAKLEE? Haruslah kerana SHAKLEE SEMEMANGNYA SEMULAJADI..


Salam Dari, 

"Cik Iza"



Nazriza Binti Suratman
Member ID : 906325
Mobile : 017-7365931
Email : izariza72@yahoo.com




Jumaat, 17 Mei 2013

SUMBER PEMAKANAN PENTING - B COMPLEX

B-Complex


Vitamin B Penting untuk Kesihatan yang baik


Adakah anda mendapat vitamin B yang mencukupi? Tekanan harian, tabiat pemakanan yang tidak sihat dan sesetengah bahan ubatan boleh meningkatkan risiko kekurangan bekalan vitamin B anda. Justeru itu, vitamin B merupakan keperluan asas dalam diet sihat kita.


B yang Lengkap dan Seimbang

SUMBER PEMAKANAN PENTING - VITA E COMPLEX

FUNGSI
Vitamin E ialah salah satu antioksidan yang penting dalam pencegahan kanser dan penyakit kardiovaskular. Ia memperbaiki peredaran darah, yang mana perlu untuk memperbaiki tisu, dan sangat berguna dalam rawatan "premenstrual syndrome" dan penyakit fibrocystic buah dada. Ia memelihara pembekuan darah yang normal dan penyembuhan, mengurangkan parut yang diakibatkan oleh sesetengah kecederaan, mengurangkan tekanan darah, membantu dalam pencegahan penyakit katarak, meningkatkan prestasi atlit, dan mengendurkan otot kaki dari kekejangan. Vitamin E boleh meningkatkan pengeluaran air mani pada sesetengah lelaki. Ia juga mengekalkan kesihatan saraf dan otot dan di masa yang sama menguatkan dinding kapilari. Vitamin E menggalakkan kulit dan rambut menjadi sihat, dan membantu mencegah anemia dan "retrolental fibroplasia", sejenis gejala mata yang boleh menjangkiti bayi pramatang. Satu kajian yang dijalankan oleh National Cancer Institute pada tahun 1998 mendapati bahawa pengambilan vitamin E dalam jangka masa panjang dapat mengurangkan risiko kanser prostat di kalangan penghisap rokok. Lain-lain kajian megesyorkan bahawa vitamin ini dapat memperlahankan  perkembangan penyakit Alzheimer. Sepanjang ini diketahui bahawa vitamin E telah menunjukkan kesan pencegahan kepada lebih kurang 80 jenis penyakit.

SUMBER
Vitamin E is didapati daripada sumber makanan berikut: minyak sayuran, sayuran berdaun hijau gelap, kacang, biji-bijian , dan semua bijirin. Vitamin E juga boleh didapati daripada beras perang, makanan daripada jagung,  telur, rumpai laut, hati yang dikeringkan, susu, oat, daging organ , kacang soya, ubi kentang, selada air, dan gandum. 


KEKURANGAN
Kekurangan vitamin E boleh menyebabkan :


*Mudah radang dan odema ( pengumpulan air dalam tisu), pada bayi.
*Penuaan kulit sebelum masa.
*Rambut gugur
*Anemia.

* sumber pembantu farmasi, perlis

Vita-E Complex®
Vita-E complex mengandungi vitamin E (d-alfa tokoferol) asli dari minyak sayuran. Ia juga mengandungi selenium yang melengkapi fungsi vitamin E. 

Setiap kapsul gel lembut memberikan:


       400IU vitamin E semulajadi dan 10mcg 

         selenium.


        Membantu dalam memelihara kesihatan 

          baik.

  • Menolong melawan penuaan pra matang pada kulit
  • Mengurangkan risiko sakit jantung
  • menyokong prestasi otot dan mempercepatkan pemulihan
  • Anti Oksidan

Tanpa perasa, pewarna dan pemanis tiruan.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.


Salam Dari, 
"Cik Iza"



Nazriza Binti Suratman
Member ID : 906325
Mobile : 017-7365931
Email : izariza72@yahoo.com

SUMBER PEMAKANAN PENTING-VITA C CHEWABLE

Chewable Vita-C™ 100 mg


Vitamin C memainkan peranan penting dalam memelihara kandungan antioksidan semulajadi tubuh dan juga penting untuk tulang, gigi dan gusi yang sihat serta keseluruhan kesihatan yang baik.  Vitamin C tambahan diperlukan bagi ibu-ibu mengandung dan yang sedang menyusukan bayi di mana diet harian sahaja tidak mampu memberikan vitamin C yang mencukupi. Chewable Vita-C dengan rasa limau dapat menyediakan vitamin C setara 1½ buah oren.  Ia ideal juga untuk kanak-kanak atau sesiapa sahaja yang sukar untuk menelan pil.





















Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan. 



  • Meningkatkan penyerapan zat besi dari sumber bukan daging

  • Sesuai untuk kanak2 atau dewasa yang sukar menelan tablet
  • Untuk kesihatan tulang, gigi, susu serta struktur am tubuh badan
* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.



Sesuai sangatlah kan untuk sesiapa yang telan pil tak masuk2 mulut tu, asik2 terkeluo aja......(ni bukan cakap sapa, anak dara kecik Cik Iza sendiri, payah beno, air dah segelas tapi pil masih berlegar2 kat mulut.....kalau dah omega guard pun kena kunyah..payah kan? He he........ Tapi tak tau le kot2 ada yang dah beso pun sama, dulu2 Cik Iza kalau makan pil susah telan hancurkan, letak dalam sudu hancurkan minum balik pintu...punyalah pahit jangan cerita, rasanya zaman ni dah takde kot yang buat cam tu, buat malu jek lah.....



Sayang Dari, 

"Cik Iza"


Nazriza Binti Suratman
Member ID : 906325
Mobile : 017-7365931
Email : izariza72@yahoo.com

SUMBER PEMAKANAN PENTING-VITAMIN C


Sustained Release Vita-C TM   500 mg


Sumber Vitamin C Semulajadi yang Disalurkan Jam demi Jam

Tubuh kita sering kehilangan vitamin C semasa melakukan aktiviti harian. 


Vita C dengan pelepasan berperingkat dapat membantu dalam menyalurkan vitamin C berterusan. Vita-C 500mg yang semulajadi ini membantu menyediakan vitamin C yang diperlukan tubuh.  

Ia juga membantu dalam menyokong tulang, gigi dan gusi yang sihat serta keseluruhan kesihatan tubuh badan.*

Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan. 
  • Anti Oksidan semulajadi
Antioksidan merupakan zat yang mampu memperlambat atau mencegah proses oksidasi.
Zat ini secara nyata mampu memperlambat atau menghambat oksidasi zat yang mudah teroksidasi meskipun dalam konsentrasi rendah.

Antioksidan juga sesuai didefinisikan sebagai senyawa-senyawa yang melindungi sel dari efek berbahaya radikal bebas oksigen reaktif jika berkaitan dengan penyakit, radikal bebas ini dapat berasal dari metabolisme tubuh maupun faktor eksternal lainnya.
Radikal bebas adalah spesies yang tidak stabil karena memiliki elektron yang tidak berpasangan dan mencari pasangan elektron dalam makromolekul biologi.
Protein lipida dan DNA dari sel manusia yang sehat merupakan sumber pasangan elektron yang baik.
Kondisi oksidasi dapat menyebabkan kerusakan protein dan DNA, kanser, penuaan, dan penyakit lainnya.
Komponen kimia yang berperan sebagai antioksidan adalah senyawa golongan fenolik dan polifenolik.
Senyawa-senyawa golongan tersebut banyak terdapat dialam, terutama pada tumbuh-tumbuhan, dan memiliki kemampuan untuk menangkap radikal bebas.
Antioksidan yang banyak ditemukan pada bahan pangan, antara lain vitamin E, vitamin C, dan karotenoid.
* sumber ensiklopedia
  • mengekalkan Integriti Sel
  • Menggalakkan gigi, gusi, otot dan salur darah supaya sihat




  • Mengurangkan simptom elergi
indosiar.com - Alergi merupakan suatu reaksi menyimpang dari tubuh seseorang yang berkaitan dengan peningkatan kadar Imunoglobulin E (Ig E) yang merupakan suatu mekanisme sistem imun.

Penyebab Alergi

Zat yang menimbulkan reaksi alergi dinamakan alergen. Alergen dapat masuk ke dalam tubuh melalui saluran nafas (inhalan), saluran cerna (ingestan), suntikan (injektan) atau melekat pada kulit (kontaktan), contoh dari masing - masing 
alergen tersebut antara lain:

* Alergen inhalan: tungau debu rumah, serpihan kulit kucing, lipas, spora.
* Alergen ingestan: susu, telur, kacang, ikan laut dan ubat oral.
* Alergen kontaktan: kosmetik dan logam (perhiasan, jam tangan, dsb).

Kemasukan alergen kedalam tubuh akan mencetuskan respons imun: terbentuk antibodi: berikatan dengan alergen, hal ini merangsang timbulnya reaksi alergi.

Respons imun yang terjadi via antibodi (Ig E) mengakibatkan terjadinya asma, bersin dan selsema pada pagi hari, Kaligata dan eksim.

Banyak rupanya sumber2 yang menyumbang kepada alergi ni, ingatkan makanan aja kan? kita kena berwaspada dari sekarang, mana lah tau tak perasan pun kita ni alergi pada benda2 tersebut di atas, ingatkan biasa2 aja, rupanya alergi kan? Sapa tau kan? Asal bersin je, mesti resdung nih....sian resdung jugak yang kena.... Sama2 lah kita menge " cek" (wah ayat apa tu?), tubuh badan kita selalu.


Peringatan untuk Cik Iza jugak ni....elergi pada belacan. Kesian kan? Gian tengok sambal belacan, bila orang pelawa tak makan, org2 yg dengo mesti kata, hadoi dia ni bajet mcm bando sangat tak makan belacan. Padahal dia tak tau bila makan je belacan, beruk kena belacan pun kalah. Tak tido malam....

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

"Cik Iza"


Nazriza Binti Suratman
Member ID : 906325
Mobile : 017-7365931
Email : izariza72@yahoo.com


SUMBER PEMAKANAN PENTING - VITALEA @ IRON FORMULA

Vita-Lea® Iron Formula

Multi vitamin & Multi mineral

Multi yang Hebat

Suplemen seimbang dan komprehensif yang dihasilkan dengan Sains terbaik Shaklee yang mampu dibeli.  Vita-Lea dirumus khas bagi memenuhi keperluan 28 vitamin dan mineral penting yang diperlukan oleh orang dewasa.

Jika diambil setiap hari, Vita-Lea mampu:

•    Membantu dalam mengekalkan kesihatan yang baik.*

•    Mengandungi beta karotena yang membantu dalam
      mengekalkan pertumbuhan, penglihatan dan pembinaan
      tisu.



•    Mengandungi kalsium, fosforus dengan vitamin C dan D
      untuk kesihatan tulang dan gigi.




•    Biotin dan asid pantotenik membantu untuk
      memetabolismekan lemak dan karbohidrat dalam tubuh

•    Vitamin B12 membantu dalam pembentukan sel-sel darah
      merah.*






Produk ini mengandungi alfalfa (Medicago sativa). Individu yang menghidap lupus eritematosus sistemik perlu meminta khidmat rundingan pakar sebelum mengambil produk ini.

Tiada tambahan perasa tiruan, pemanis, bahan pewarna atau pengawet.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Kesimpulannya, untuk kesihatan yang baik, mencegah lebih baik dari merawat, mulakan lah hari anda dengan makanan tambahan yang selamat dan terjamin. Pilihan saya dan keluarga? Sudah tentu SHAKLEE kerana SHAKLEE SEMEMANGNYA SEMULAJADI. Anda BILA LAGI?


Renung2kan...




"Cik Iza"




Nazriza Binti Suratman
Member ID : 906325
Mobile : 017-7365931
Email : izariza72@yahoo.com


SUMBER PEMAKANAN PENTING - ESP




ESP - Soy Protein Isolate Powder


Protein Bukan-GMO yang Lengkap dengan semua Asid Amino Perlu.

Serbuk ESP Shaklee merupakan sumber protein soya terbaik.  ESP menyediakan 14 gram protein soya bukan-GMO berkualiti tinggi  dengan semua  asid amino yang tubuh anda perlukan bagi proses sintesis protein termasuk sembilan asid amino penting.  Berbanding  protein daripada sumber daging, telur dan tenusu,  ESP adalah  rendah  lemak dan  bebas laktosa dan kolesterol.


Shaklee ESP:


•    Menyediakan tenaga berkekalan dan membantu menahan rasa lapar kerana bekalan 
•    Protein soya membantu mengurangkan kolesterol.
•    Mengandungi lima  vitamin B penting, separuh daripada
•    Protein soya bukan-GMO ini dihasilkan di bawah satu


      sumber tenaga yang konsisten.


      keperluan kalsium harian, dan soya isoflavones.  Kajian
      menunjukkan yang soya membantu dalam mengawal
      kestabilan hormon semasa tempoh putus haid.*

      Program yang digelar Identity Preservation Program (IPP),
      di mana kacang soya dipantau dan dijaga dengan teliti dari
      proses menanam hinggalah saat pemprosesannya.


Yang Pastinya fungsi utama ESP dan telah terbukti adalah seperti dibawah :-

ANTI AGING - COLLAGEN POWDER


Collagen Powder

Untuk rasa lebih sihat, kulit lebih muda menawan


Shaklee Collagen Powder merupakan suplemen kolagen hebat yang mengandungi 4,000mg proprietari RSS (Red Snapper Scale) Collagen, kolagen yang berkualiti tinggi dan tulen yang diekstrak daripada sisik ikan merah. Kolagen bermolekul sangat ringan Shaklee, kira-kira 1,000 Dalton*, dapat diserap dengan mudah oleh badan dan dapat membantu kepada peningkatan sintesis kolagen pada lapisan dermis dengan berkesan.



Tujuh bahan utamanya termasuk, ekstrak biji benih Camellia japonica, ekstrak Pfaffia, kolagen ikan, ekstrak kerangkerangan, Lactobacillus acidophilus, vitamin C dan vitamin B yang digabungkan untuk meningkatkan keberkesanan kolagen RSS dan menyokong kecantikan anda dari dalam ke luaran.


ANTI AGING - VIVIX

Vivix™

Revolusi Terbaru dari Shaklee

Vivix™ Minuman campuran botani merupakan revolusi terbaru di dalam pemakanan 

polifenol. 




Vivix ™ mengandungi campuran unik botani Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, 



Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol. Polifenol adalah kumpulan 

fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat antioksidan dan sel 

anti-penuaan semulajadi.  









  • PENEMUAN HEBAT ANTI-PENUAAN SELULAR
  • MELINDUNGI DAN MEMPERBAIKI SEL DNA
  • MENINGKATKAN JANGKA HAYAT SELULAR
  • ANTI-KANSER, ANTI-OKSIDAN, DAN ANTI INFLAMASI
  • MELINDUNGI DARIPADA PENYAKIT JANTUNG

APA ITU POLIFENOL?
Polifenol adalah kumpulan bahan kimia yang ditemui pada tumbuhan . Zat ini mempunyai tanda khas yakni mempunyai banyak kumpulan fenol dalam molekulnya . Polifenol berperanan dalam memberi warna pada suatu tumbuhan seperti warna daun saat musim gugur .
Pada beberapa kajian disebutkan bahawa kumpulan polifenol mempunyai peranan sebagai antioksidan yang baik untuk kesihatan. Antioksidan polifenol dapat mengurangkan risiko penyakit jantung dan pembuluh darah dan kanser . [1] . Terdapat kajian yang menyimpulkan polifenol dapat mengurangkan risiko penyakit Alzheimer . [2]
Polifenol dapat ditemui pada kacang , teh hijau , teh putih , anggur merah , anggur putih , minyak zaitun dan turunannya, coklat hitam , dan delima .
Kadar polifenol yang lebih tinggi boleh didapati pada kulit buah seperti pada anggur , epal , dan oren .

* Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas



Wassalam.
"Cik Iza"



Nazriza Binti Suratman
Member ID : 906325
Mobile : 017-7365931
Email : izariza72@yahoo.com